donderdag 18 februari 2010

Kindercentrum Moedersschoot

Het bedrijf

Ik loop stage bij de Kindercentrum Moedersschoot te Amsterdam. Mijn stage is begonnen op 1 februari 2010 en het duurt tot met 25 juni 2010. Ik loop 4 dagen in de week stage. Mijn vaste dagen zijn op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Op woensdagen ga ik dan naar school.

Op maandag, donderdag en vrijdag zit ik bij de Ewoud Worststraat.Op dinsdagen zit ik in het hoofdkantoor Dr. H. Colijnstraat, samen met de Directeur en de Algemene Manager.

Het bedrijf waar ik stage loop maakt geen producten. Het bedrijf voert wel diensten uit, zowel activiteiten organiseren voor de kinderen die overdag naar het kinderdagverblijf komen, en ook voor de kinderen die naschools opvang hier aanwezig zijn. De kinderen die worden opgehaald door de leidsters van de NSO.
Het bedrijf heeft twee filialen in Amsterdam. Ze hebben ongeveer 35 personeel in dienst, waarvan het 16 stagiaires zijn. Het hoofdkantoor ligt in Dr. H. Colijnstraat in Amsterdam - West.

Het bedrijf bestaat uit deze afdelingen:
· Afdeling Administratie
· Afdeling Keuken
· Afdelingen van de groepen: Peuter,Schakel,Baby,NSO

Ik loop stage bij de afdeling Administratie. Daar worden deze taken uitgevoerd:
· Financiële taken
· Debiteuren
· Crediteuren
· Data invoeren
· Gegevens invoeren van Personeel, Kind en Ouders


De geschiedenis van het bedrijf.

Kindercentrum Moedersschoot bestaat sinds 16 januari 2002. De oprichtster is mevrouw A. Erbas – Cakmakci. Zij is namelijk begonnen met een kleine vestiging, waarbij daar ongeveer 23 kinderen beschikbaar waren op een dag.
Later in april 2006 heeft zij de vestiging ingeruild voor een grotere en moderne filiaal aan de Ewoud Worststraat te Amsterdam-West. Het filiaal herbergt ongeveer 42 kindplaatsen per dag.
De ambitieuze groei heeft doorgezet door een tweede filiaal te openen nabij de Ewoud Worststraat, namelijk Dr. H. Colijnstraat. Deze groei heeft twee fases plaats gevonden. Het eerste gedeelte is geopend in augustus 2007 en het tweede gedeelte is geopend in januari 2008.
In 2009 is de oprichters mevrouw A. Cakmakci - Erbas overleden. Na haar overleiding heeft haar echtgenoot het werk overgenomen, waarvan de huidige directeur H. Cakmakci is geworden. Het filiaal is sindsdien hard gegroeid.

één stage dag.

Ik loop elke dag stage van 08:30 tot 17:00 uur. Ik heb één uur pauze, waarvan het in drieën is gesplitst. Eerst neem ik mijn kwartier pauze om 10:00 – 10:15 uur, en daarna neem ik mijn half uur pauze om 13:30 – 14:00 uur, pas als laatst neem ik mijn laatste kwartier pauze om 15:45 – 16:00 uur. Mijn vaste taken zijn: telefoon opnemen, briefjes maken en verwerken, bezoekers ontvangen, corresponderen, dossiers sorteren en nakijken, faxen en e-mailen en kopiëren. Zowel als vaste taken, heb ik ook dagelijkse taken die ik op mijn stage uitvoer; telefoon opnemen, kopiëren en dossier nakijken, briefjes maken en administratieve taken.

Korte werkzaamheden van mijn collega's die op mijn afdeling werken.

Op mijn afdeling werken deze onderstaande collega’s, waarvan ik direct in contact kom. Ik voer ook opdrachten voor hun uit;
Functie
· De heer H. Cakmakci Directeur Kindercentrum Moedersschoot
· Mevrouw G. Al Hussainy Algemene Manager
· Mevrouw J. Engelander Leidinggevende
· Mevrouw T. Van Erve Leidinggevende & Stage coördinator, BPV begeleidster

Werkzaamheden
· De heer H. Cakmakci Eind beslissing nemende
· Mevrouw G. Al Hussainy Algemeen financieel en personeel
· Mevrouw J. Engelander Kind plaatsing, Peutergroep, voorschools coördinator
· Mevrouw T. Van Erve NSO coördinator, Planning Personeel ,Leiding gevende en BPV - Begeleidster.

Werkzaamheden en slot…

De werkzaamheden die ik op mijn stage uitvoer is afwisselend, want op maandag, donderdag en vrijdag loop ik stage bij Ewoud Worststraat, en daar voer ik als volgt deze onderstaande taken uit;
· Bezoekers ontvangen
· Telefoon opnemen
· Kopiëren , Faxen en E-mailen
· Corresponderen
· Dossiers sorteren + nakijken
· Briefjes maken en verwerken

Op dinsdagen loop ik stage bij Dr. H. Colijnstraat, daar voer ik als volgt deze onderstaande taken uit;
· Administratieve taken
· Telefoon opnemen
· Kopiëren, Faxen en E-mailen
· Briefjes maken en verwerken
· Bezoekers ontvangen
· Ordenen
· Agenda bijhouden/ Afspraken maken zowel schriftelijk en digitaal (Outlook)

Ik ben blij en tevreden dat ik hier bij Kindercentrum Moedersschoot te Amsterdam stage loop, want de redenen daarvan zijn, er zijn hier allemaal vriendelijke collega’s om mij heen en het heeft een leuke sfeer, met enige woorden ik voel mijzelf hier thuis. Ik heb absoluut geen klachten over mijn stageplek. Mijn enige wens is dat ik mijn school en stage met beste plezier afrond. Mijn BPV Begeleidster is hartstikke tevreden over mij.

Gamze is een vriendelijk en sociaal leerling. Zoekt collega’s op de vloer op en maakt contact. Gamze is een leergierig leerling, vraagt veel om zo goed mogelijk haar werkzaamheden uit te voeren. Gamze staat open voor de feedback en durft ook deze te geven aan anderen. Gamze geeft altijd een terug koppeling over haar uitgevoerde werkzaamheden.

Kenningsmakingsgesprek,

Op 9 maart 2010 had mevrouw de Boer een afspraak gemaakt voor een kenningsmakingsgesprek samen met T. van Erve ( Praktijkbegeleidster).

Ik vroeg aan mevrouw de Boer of zij wat wou gaan drinken.
Ik moest wat vertellen over het bedrijf en ik begon te vertellen. Het bedrijf waar ik stage loop is een kinderopvang.Het bedrijf organiseert leuke activiteiten voor de kinderen van naschoolse opvang en ook voor de kinderen van de voorschoolsopvang.

Het bedrijf bestaat uit deze afdelingen;
- Afdeling Peuter, Baby, Schakel en NSO
- Afdeling Administratie
- Afdeling Keuken

Ondertussen begon Touda haar meningen te uiten. Zij vond dat ik een leergierig meisje ben, en dat ik goed kan communiceren met de collega's.

Later begon ik mijn werkzaamheden te vertellen, wat ik namelijk verricht. Alleen ik was een beetje zenuwachtig, dat ik de helft van mijn werkzaamheden niet kon herinneren.

Als laatst werd ik beoordeeld door Touda en mevrouw de Boer.

Interview met Touda van Erve

Heeft het bedrijf vaker stagiaires? En van welke opleidingen?

Ja, het bedrijf heeft vaker stagiaires in dienst in verschillende opleidingen, zowel administratie, secretarieel en PW3.

Welk diploma heb je nog om bij dit bedrijf te kunnen werken?

Je bent verplicht om SPW4 of HBO diploma te hebben.

Welke opleiding heeft de praktijkbegeleider gevolgd?
Zij heeft verschillende cursussen gevolgd. Zij heeft dipoma van SPW3 en leidinggevende.

Welke werkervaring heeft je praktijkbegeleider nog meer? Zij heeft eerder als verpleegkundige gewerkt.

Onder welke CAO valt het bedrijf? En waar kan je informatie vinden over die CAO? Het bedrijf valt onder de CAO boekje 2009 van de kinderopvang.

Wat is je startsalaris als je later in dit bedrijf zou gaan werken?Je start salaris is verschillend want, het hangt af van je diploma's en je werkervaring.

Hoeveel vakantiedagen heb je als werknemer?
Als werknemer heb je recht op 3 á 4 weken.

Hebben de werknemers binnen dit bedrijf een 'auto van de zaak’?
Ja, wij hebben een auto van de zaak, waarvan het personeel gebruik kunnen maken.

Bestaat er zoiets als een 13e maand? Wat is dat eigenlijk een 13e maand?
De 13e maand hebben wij niet in ons bedrijf, en het woord betekend dat je dan extra salaris kunt krijgen, waarvan het bedrijf winst heeft gedaan.

Wat is het cursusaanbod op het werk? En wie betaalt die cursus of training?
Het cursusaanbod is wel mogelijk bij ons, waarvan de bedragen door de directeur wordt betaald.

Mijn Stagedag,

Ik begin elke dag om 08:30-17:00 uur. Als ik binnen kom begroet ik iedereen en ga dan naar de kapstok toe en hang mijn jas op. Nadat ik mijn jas heb opgehangen neem ik een kopje thee mee naar mijn kantoortje. We praten eerst hoe het is gegaan. Later bespreken wij de werkzaamheden van deze week. Wanneer ik echter niet uit kan komen met een opdracht, dan vraag ik hulp aan Touda. Ondertussen loop ik telkens door de vestigen heen en weer. Ik ben het meest bezig met de stagiaire documenten en met de dossiers van het personeel. De opdrachten die ik krijg vind ik leuk, want soms krijg ik een opdracht waarvan ik nooit op mijn andere stageplekken heb uitgevoerd. Het leukste vind ik het maken van een urenlijsten per maand en het maken van de roosters. Ondertussen neem ik de telefoons ook op.

De tijd gaat zo snel in Moedersschoot…,

Getypt door Touda,

Gamze is een leergierig meid. Zij wil graag meer en meer doen. Alleen doordat zij veel in één keer wil doen, krijg je dat ze dingen niet doet zoals het moet.
Gamze is een warm en behulpzaam meid. Gamze komt haar afspraken wel na en is erg communicatief naar collega’s. ik zie dat Gamze zich veilig voelt in Moedersschoot. Ik zie ook dat Gamze in haar opleiding ook groeit.

Touda van Erve

Bijzondere gebeurtenis…

Zowel iedereen het weet is de eigenaar van Kindercentrum Moedersschoot te Amsterdam ,overleden door een ernstige moord voor haar bedrijf.

Ik weet helemaal geen informatie over mevrouw A. Erbas- Cakmakci. Ik heb een klein interview gehouden met de collega’s;

Wij zagen Arzu niet als een werkgever, want zij was een soort vriendin van je of een collega, maar ook als moeder. Zij was een heldin en een engel.

Einde….


Een vraagje..

Stel dat ik geen stage loop, maar dat ik echt in dienst zou zijn van het bedrijf. Wat is dan de bruto en netto salaris van mijn? Hoe zit het dan met de secundaire arbeidsvoorwaarden? Hoe heet mijn functie dan?

Het is verschillend want, het hangt af van je werkervaringen
en je diploma.Wij hebben nooit een administratieve medewerker gehad.

Geen opmerkingen: